Annons

Att se världen som färg – GöteborgskoloristernaGöteborgskoloristerna som hamnade i skuggan

Elvine Osterman, ”Solstund”, olja på duk, utan årtal.
Elvine Osterman, ”Solstund”, olja på duk, utan årtal. Foto: Mjellby konstmuseum

Många fler konstnärer var ”Göteborgskolorister” än vad man minns i dag. Det fina med utställningen på Mjellby konstmuseum är att den lyfter fram de många namn som hamnat i skymundan. Som Elvine Osterman, vars måleri på sin tid var minst lika radikalt som de mer kända manliga kollegorna.

Publicerad

Mjellby konstmuseum fortsätter att briljera. Mitt ute i landskapet, inte långt från Halmstad, pågår ännu en välgjord utställning som ifrågasätter konsthistoriska sanningar.

Under titeln ”Att se världen som färg - Göteborgskoloristerna” visar man målningar av ett 30-tal konstnärer. Ifrågasättandet ligger just i det stora antalet. Med åren har Göteborgskolorismen kommit att förknippas med endast en handfull namn, medan andra har hamnat i skuggan eller glömts bort. Vad är det för mekanismer som har styrt detta? Utställningen ger inga svar. Men när man ser målningarna med dagens ögon så är det uppenbart att där finns många fler bra och intressanta konstnärskap än de som har skrivits in i konsthistorien.

Carsten Hvistendahl, ”Kålhuvuden”, olja på masonit, ca 1940

Foto: Bohusläns museum Bild 1 av 3

Inge Schiöler, ”Strandlandskap”, olja på duk, utan årtal.

Foto: Länsmuseet Gävleborg Bild 2 av 3

Karin Parrow, ”Vit gavel”, olja på duk, 1933.

Foto: Länsmuseet Gävleborg Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons