Göteborgsfilmare skapar sin egen plattform

På fredag har Patrik Erikssons självbiografiska dokumentär En enastående studie i mänsklig förnedring, inspelad på mobiltelefonkamera, svensk biopremiär. Tre dagar senare gör kollegan Ruben Östlund Cannes-debut med sin andra långfilm De ofrivilliga. Det är ljusa tider för ­Göteborgsbaserade Plattform produktion.

Under strecket
Publicerad
JUREK HOLZER 30072
Foto: JUREK HOLZER 30072
Annons

Över fyra koppar kaffe och tre kanelbullar träffar jag Ruben Östlund, Patrik Eriksson och Erik Hemmendorff. Erik är också filmare men titulerar sig i det här sammanhanget producent – vi ses i samband med ”mobilfilmens” första Stockholmsvisning. Ruben Östlund har också varit med och producerat En enastående studie i mänsklig förnedring, och alla tre medverkar både bakom och framför kameran.

Samtalet mynnar snabbt ut i en programförklaring för produktionsbolaget Plattform produktion, som Erik och Ruben startade 2002. Två år senare hade Rubens omtalade debutfilm Gitarrmongot premiär. En spelfilm där allt utspelas i realtid, och med främst amatörer i rollerna. Precis som i Cannesaktuella De ofrivilliga, som väldigt enkelt uttryckt handlar om grupptryck.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons