Annons

Göteborg bjuder in Europa

Göteborgs stadsteaters konstnärlige ledare Jasenko Selimovic sätter Europa i fokus kommande säsong och det med besked.

Under strecket
Publicerad

GÖTEBORG - Det handlar inte om omröstningen 14 september och vi tar inte ställning, men vi startar en årslång process, sade han på onsdagen inför de första höstpremiärerna. Förr eller senare blir vi alla européer, menar Selimovic, men vi har ingen anledning att yvas. Jasenko Selimovic sitter i styrelsen för Europeiska Teaterunionen, som omfattar 36 teatrar från 22 länder. Han möter där framstående konstnärer som han bjuder hit för att berätta sin historia och ge sin syn på oss i Sverige. Ett exempel är den flerfaldigt prisbelönte Emilio Hernández, chef för Centro Andaluz de Teatro i Spanien, som bjuder på passionerad och mycket fysisk teater med Loras ”Blodsbröllop” den 5 september. Regissören menar att man här har skapat ett nytt verk. Bakom den nyskrivna pjäsen efter Dostojevskijs ”Idioten”, finns ett samarbete med teatrar i London, Nice, Slovenien och Göteborg, berättar Selimovic. Pjäsen får premiär på Studion 19 mars nästa år. Men den 14 november blir det skandinavisk premiär i Selimovics egen regi, för David Edgars nya pjäs ”Fångarnas dilemma” om storpolitiska förhandlingar på högsta nivå.

Annons

Pjäsen ”Frigiven”, som får urpremiär 29 augusti på Studion i Carolina Frändes regi, ger ett nytt perspektiv på Göteborgskravallerna. Två flickor som fått fängelsstraff skriver till respektive förälder - med Lisa Langseth och Lucas Svensson som författare - medan Agneta Pleijel svarar från föräldrarna. - Det är ingen dokumentär, det är dikt, säger Carolina Frände, en blanding mellan performance, debatt, samtal och teater. Vi vill föra diskussionen vidare och ställer frågan på sin spets vad samhället gör med de unga runt 20 med deras kraftiga engamang som får sådan påföljd. Åtta torsdagar i rad fortsätter sedan debatten med speciellt inbjudna direkt efter föreställningens slut. Den 31 oktober följer på Studion Petra Revenues nyskrivna pjäs i Judith Holländers regi ”När kriget kom till Partille”, en absurd komedi om ett äkta par i en radhusidyll. Den unga regissören Anna Takanen har engagerats för Anthony Neilsons ”Stitching” med premiär på Studion 30 januari - ett kärleksdrama med brutala inslag och överträdelser av tabun. På stora scenen följer 13 februari urpremiären för Niklas Rådströms pjäs ”Den gudomliga komedin” - i Dantes efteföljd. Den regisseras av Etienne Glaser, som nu för första gången gästspelar på Stadsteatern i Göteborg.

Annons
Annons
Annons