Annons

”Gör något åt elsparkcyklarna nu”

Foto: Magnus Andersson/TT

Olyckorna och problemen med elsparkcyklar ökar, och det kräver snabba åtgärder. Regering och myndigheter bör inte vänta längre med sina insatser, skriver Lars Olov Sjöström och Bengt Swahn, MHF.

Under strecket
Publicerad

På kort tid har användningen av elsparkcyklar ökat i Sverige och vi ser en rad negativa konsekvenser av detta. Under årets första åtta månader 2019 har det skett hela 150 trafikolyckor med elsparkcyklar i enbart i Stockholm. Motsvarande siffror för Göteborg och Malmö är 84 respektive 73. De två första dödsfallen rapporterades i år. Många skadas, oftast med skallskador, skador i ansiktet och brutna handleder. Akutsjukvården belastas allt hårdare av dessa olyckor. Endast ett fåtal använder hjälm eller andra skydd och ibland åker två personer på samma elsparkcykel. Det är helt oacceptabelt att denna typ av fordon släpps ut i trafiken utan restriktioner och begränsningar.

De flesta olyckorna med elsparkcyklar sker nätter mellan fredagar och lördagar, rapporterar Svenska Dagbladet. På helgkvällar skedde även de tre allvarliga olyckor som inträffat i Stockholm under 2019. Det är inte överraskande, eftersom många elsparkcykelåkare är alkoholpåverkade. Trafikbrottslagens bestämmelser om rattfylleri gäller inte för elsparkcyklar. Elsparkcyklarna används därför ofta som ett färdmedel av berusade personer.

Annons
Annons
Annons