Gör dig oumbärlig för kunderna

Alltför många företagare börjar med lösningen, inte med ett existerande behov. Entreprenörer som istället utgår från människors beteenden får stora konkurrensfördelar, genom att de oftare utvecklar produkter som blir viktiga för kunderna. Dessutom kan de ta mer betalt.

Under strecket
Publicerad
12-åriga Jamie Drury provar en konst-app.

12-åriga Jamie Drury provar en konst-app.

Foto: Carolyn Thompson/AP
Annons

Som företagare blir det allt viktigare att förstå konsumentpsykologi för att skapa framgångsrika produkter eller tjänster, anser författaren och entreprenören Nir Eyal som är aktuell med boken ”Hooked” på samma tema.

– Användningen av vaneformande produkter är ofta nära kopplad till känslor eller situationer. Jag ska ge ett par exempel. Vilken produkt använder vi när vi känner oss ensamma och söker kontakt? Facebook så klart. Och när vi är uttråkade? Vi öppnar Youtube, Pinterest, kollar sportresultat eller aktiekurser.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons