Google ändrar sökningar i Europa

Tvisten mellan Google och EU-kommissionen leder sannolikt till att Google förändrar presentationen av sina sökresultat för europeiska användare. Google ska bland annat tydligt tala om när det är bolagets egna tjänster som hamnar högt upp i sökningarna.

Under strecket
Publicerad
Googles logga.

Googles logga.

Foto: AP
Annons

Sök- och annonsföretaget Google verkar efter drygt två års tvistande vara på väg att lösa en konflikt med EU-kommissionen. Tvisten är en följd av att flera andra bolag, bland andra Microsoft, klagat på att Google ger sina egna tjänster en mer framträdande plats när folk använder Googles sökmotor för att leta efter något på nätet. Eftersom Google står för över 80 procent av de sökningar som görs i Europa är det ett allvarligt problem för andra företag som då får svårare att visa upp sina tjänster.

Enligt uppgifter i Financial Times är nu Google och EU-kommissionen på väg att nå en uppgörelse som innebär att företaget förändrar hur sökningar presenteras. Google ska tydligt visa upp när det handlar om bolagets egna tjänster och även förmedla länkar till konkurrerande sökmotorer som kan vara specialiserade på vissa områden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons