X
Annons
X
Recension

Kacey Musgraves Golvad igen – men sällan har en lokal känts så fel

Kacey Musgraves gillas av både kritiker och publik. Hon hör hemma på Nashville-scenen men hennes musik är varken pop eller country. Med söt ljus röst och ett flexibelt sexmannaband bjuder hon Stockholmspubliken på en härlig sockerchock.

Kacey Musgraves på Kägelbanan. Foto: Andreas Bardell/IBL

Är det pop eller country? Rock? Eller kanske disco? Jo, avslutande "High horse" måste nog betecknas som det. Kacey Musgraves säger det ju till och med själv innan hon och hennes band suddar ut gränsen mellan country och disco och får den fulltaliga publiken på Kägelbanan alldeles glädjerusig.

Det är ingen nyhet att countrymusiken varit mottaglig för influenser utifrån. Det märktes redan mot slutet av 60-talet då Glen Campbell och många andra fick till en elegant fusion av pop och country som appellerade till en stor publik. Kacey Musgraves utgår från den här fina 60-talsepoken, kompletterar med härligt slick 70-talskänsla i Fleetwood Mac-stil och rundar av med mer traditionell country i Wille Nelson-skolan.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X