Goda tider för svenska konsumenter

Svensk ekonomi växer med bra fart både i år och nästa år. HUI, Handelns Utredningsinstitut, spår en tillväxt på 3 respektive 2,5 procent. Andra prognosmakare är minst lika optimistiska.

Under strecket
Publicerad
Annons

Men det viktiga för HUI, som företrädare för handeln, och för oss som medborgare är att vi beräknas få betydligt mer i plånboken. Sakta men säkert får fler jobb, lönerna höjs, skatter sänks och inflationen fortsätter vara låg. Det betyder ordentliga reallöneökningar. När samtidigt priserna fortsätter att pressas, och i många branscher falla, är det härligt att vara konsument.
Den privata konsumtionen beräknas öka rejält de närmaste två åren, liksom den disponibla inkomsten.

HUI konstaterar att det är stor skillnad på utvecklingen för dagligvaruhandeln och det som kallas sällanköpshandeln. Medan dagligvaror beräknas öka med 2 procent 2005 och 2006 stiger sällanköpshandelns omsättning med 5,5 procent.
Förra året utvecklades exempelvis möbelhandeln och hemelektronik starkt. Kapitalvaror (sällanköp) går bra i konjunkturuppgångar. Det är ett typiskt mönster.
Då hjälper det naturligtvis till att priserna faller i många branscher, vilket till stor del beror på den kraftiga prispressen på importerade varor. Det största prisfallet finns inom elektronikhandeln, men även för kläder, sport- och fritidshandeln sjunker priserna.
HUI spår att priserna fortsätter minska inom handeln under både 2005 och 2006. En orsak är den billighetstrend som kännetecknar svensk detaljhandel där priserna i de flesta branscher är stillastående eller fallande. En utveckling som även gäller många andra europeiska länder.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons