Annons
X
Annons
X
Ledare
Krönika

Johanne Hildebrandt: Goda tider för propagandister

I Rysslands militärstrategiska doktrin är det första steget att ta initiativet i informationssfären, få över den allmänna opinionen på sin sida och därefter kontrollera den. Därefter kommer attacker från luft, land och hav för att snabbt erövra området, och slutligen ska den tagna makten konsolideras med politiska och diplomatiska medel.

Steg ett genomfördes skickligt under Ukrainakrisens första dagar och ett av lokomotiven var Russia Today, som grundades av ryska regeringen 2005.

Med långa reportage om vikten av att skydda ryssar, stabilisera läget i regionen och att fascister och nazister tagit över pumpade de ut sitt budskap. Experter förklarade varför Putins agerande var nödvändigt och varför väst hade fel.

Annons
X

Propagandakrig pågår överallt i gammelmedia, på webben, på Twitter. Taktiken är den gamla vanliga. Ta ett sandkorn och blås upp det till ett berg. Rättfärdiga den egna sidans agerande och så tveksamheter så att opinionen blir splittrad. Smutskasta avvikande röster, använd nyttiga idioter i organisationer som operatörer.

Kampanjerna behöver inte ens vara mänskliga. Bloggaren Cornucopia skrev redan 2012 om hur Ryssland ville automatisera sina psyopskampanjer (psykologiska operationer) på nätet så att de inte behövde förlita sig på att de anställda skrev i kommentatorsfälten.

När tyckande tar större plats än fakta så behövs mer än någonsin krassa reportrar på plats som kan undersöka hur det verkligen är, men det har få medier råd med.

Faktum är att reportrarna blir allt färre, och de som finns kvar tvingas vara generalister och har inte tid att bli experter på ett ämne. I USA går det fyra pr-konsulter på varje journalist och Sverige är på väg åt samma håll. Det är med andra ord goda tider för propagandister eller strategiska kommunikatörer som vill sälja in sin version av verkligheten.

Olle Wästberg, tidigare generaldirektör för Svenska Institutet, skrev häromdagen i debattartikel på SvD Brännpunkt att behovet av propagandaanalys i Sverige är större än någonsin. Han efterfrågade ett civilt psykologiskt försvar eftersom Sverige i dag ligger vidöppet för påverkan.

Kanske har Wästberg rätt i att det är dags för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att damma av styrelsen för psykologiskt försvar? Helt sant är i alla fall att det behövs mer djup och krasshet i hur information bedöms. För lurade – det blir vi helt uppenbart.

Johanne Hildebrandt är författare och ledamot i Kungliga Krigsvetenskapsakademin.

hildebrandt.johanne@ gmail.com

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X