Annons
Recension

Carmen movesGnistrande Carmen i närkontakt med känslorna

Dansarna i ”Carmen moves” är Javier Perez, Katarina Eriksson, Björn Nilsson, Arina Trostyanetskaya och Ninos Josef. I bakgrunden Adolf Fredriks Kammarkör.
Dansarna i ”Carmen moves” är Javier Perez, Katarina Eriksson, Björn Nilsson, Arina Trostyanetskaya och Ninos Josef. I bakgrunden Adolf Fredriks Kammarkör. Foto: Mats Bäcker

Koreografen Örjan Anderssons operadebut med ”Carmen moves” på Folkoperan gnistrar av musikalisk sensibilitet och scenisk fantasi, skriver Gunilla Jensen.

Under strecket
Publicerad

Äntligen dags för urpremiär av dansoperan ”Carmen moves” på Folkoperan och Örjan Anderssons debut som operaregissör. Det blir ingen anti-opera, snarare en resa som utforskar och bejakar Georges Bizets välkända komposition i Rodion Sjtjedrins av koreografer så omtyckta tappning. Sång och dans får lika värde i en berättelse om frihet och passion som löst relaterar till librettot och Prosper Mérimées 1800-talsnovell med sin förlegade kvinnosyn.

Från teaterdebuten ”Werther” på Unga Dramaten medför Andersson dramaturg, scenograf och kostymdesigner, kompletterade med Folkoperans dirigent Marit Strindlund och Olov Helge som står för musikalisk bearbetning. Extra krydda tillför Adolf Fredriks kammarkör och seniorkören Gråtrutarne. De förhöjer stämningsläget i berättelsen om kärlek av, med och för alla åldrar och alla kroppar.

Annons
Annons
Annons