Recension

Hasna el-BechariaGnawarytmer med bluesig ton

Under strecket
Publicerad
Annons

Nordafrikansk svart musik från västra Algeriets öken inleder årets Re:Orientfestival. Förra årets festival inleddes också med en algerisk artist, nämligen Souad Massi som liksom Hasna uppmärksammades på en tillställning med algerisk musik i Paris för sex år sedan.
Båda stannade kvar i Frankrike. Två självständiga kvinnliga artister som utvecklat den algeriska musiken på olika sätt och utifrån olika förutsättningar. Då var Hasna i femtioårsåldern och släppte sitt debutalbum Djazair Johara 2001.

Den translika medryckande gnawarytmen ger ett ihåligt, oborstat sound och väcker en uråldrig känsla (?) i musiken när västafrikanskt slagverk och ramtrumma, derbouka, bjällror och effektfulla metallkastanjetter samsas. Någon fyrar av ett nordafrikanskt joddel från publiken och sätter fart på ett rytmiskt handklapp.
En slagverkande körsångerska dansar över scenen, klädd i fotsid orange dräkt som får scenbilden att komma i rörelse. Slagverksensemblen centreras kring Hasna som spelar gitarr och den heliga baslutan gumbri med sitt dova sound, även den utgör en viktig rytmisk del.
Med enkla och tillsynes små medel varieras den monotona musiken.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons