X
Annons
X

Per Widén: Gnagarna som har gått till konsthistorien

Med sina spolformade kroppar, låga tyngdpunkt och uttryckslösa ansikten tycks marsvin fungera bra som comic relief. Men genom konsthistorien har djuret tilldelats mer allvarliga roller, från representanter för materiellt välstånd till symboler för idyll och fredlig samvaro.

Publicerad
”Lite mindre. Lite roligare”, annonsbild för Liljevalchs konsthall, 2009.
”Lite mindre. Lite roligare”, annonsbild för Liljevalchs konsthall, 2009.

”Lite mindre, lite roligare” deklarerade Liljevalchs konsthall i en reklamkampanj 2009. Texten ackompanjerade en parafras på Moderna museets paradverk – Robert Rauschenbergs ”Monogram” från 1959 – där Rauschenbergs välkända och älskade get ersatts med ett marsvin, komplett med färgfläckar på nosen och ett litet bildäck om magen. Med hjälp av humor utmanade det lilla museet det stora, etablerade, var budskapet. Som comic relief och kontrast mot det uppburna tycks också marsvin fungera väldigt bra, med sina små spolformade kroppar, låga tyngdpunkt och lätt uttryckslösa ansikten. Ser vi på konsthistorien så har de dock haft långt mer allvarligt syftande roller.

”Lite mindre. Lite roligare”, annonsbild för Liljevalchs konsthall, 2009.

Bild 1 av 4

Den tidigaste avbildningen av ett marsvin i Europa finns i Conrad Gesners verk ”Historia animalium”.

Bild 2 av 4

”Paradislandskap med syndafallet”, Jan Bruegel d ä och Peter Paul Rubens, cirka 1617.

Bild 3 av 4

”Återkomsten från kriget. Venus avväpnar Mars”, cirka 1610. I förgrunden: marsvin som mumsar på vinblad. 

Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X