Annons
Analys

Daniel Kederstedt:GM värnar inte vår svenska bilklenod

Maktkampen inom Saab intensifieras – men till vilken nytta? Att General Motors skulle skjuta sig självt i foten, precis när bolaget fått upp farten, för att rädda en tidigare svensk klenod är inte troligt.

Publicerad

Medan rekonstruktören Guy Lofalk och Victor Muller smider planer parallellt för hur Saab ska kunna få en framtid sitter vd:n Dan Akerson och övriga i ledningen i General Motors i Detroit och med största sannolikhet bara skakar på sina huvuden. När ska den här soppan sluta koka? Varför kommer det ständigt upp nya klipp- och klistra-lösningar?

Enligt de senaste uppgifterna försöker exempelvis Guy Lofalk att sy ihop ett förslag där Youngman och Pang Da, som tidigare nobbats av GM, köper in sig i Saab med 40 procent och en oberoende kinesisk aktör står för resten. Problemet för Guy Lofalks del är bara att GM inte lär vara redo att sudda ut den linje som drogs upp för två år sedan när Saab skulle säljas för första gången: Kinesiska företag är inte välkomna som ägare.

Annons
Annons
Annons