Annons
X
Annons
X

”GM har aldrig brytt sig om Saab”

General Motors, GM, har aldrig brytt sig om Saab. Det säger Koenigsegg Groups vd Christian von Koenigsegg i en intervju med SvD Näringsliv. Nu när det blir en affär mellan GM och Spyker är han inte sen att ta åt sig lite av äran – Koenigsegg Group har gynnat affären, anser vd:n.

Foto: ADAM IHSE/SCANPIX

Saabs turbulenta år

30 personer från den tidigare Saabspekulanten Koenigsegg Group jobbade dag och natt i sex månader för att få runt en affär. Närmare 100 miljoner kronor lades ned. Holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars har å sin sida bara haft några – men väldigt intensiva – veckor på sig.

För honom har Saab alltid funnits som en potentiell samarbetspartner i någon form.

–I många många år har det känts som att GM aldrig har brytt sig om Saab. Det har alltid funnits en dröm från min sida att förverkliga Saab för vad det egentligen skulle kunna vara.

Annons
X

Koenigsegg-chefen har svårt att svara på vad Spyker har som Koenigsegg inte hade. Men han lyfter gärna fram att Koenigsegg har underlättat affären för Spyker.

Koenigsegg drog in kinesiska Beijing Automotive, BAIC, i Saabaffären. Och medfinansiärerna var egentligen intresserade av att fullfölja affären. Men när hela gruppen var överens om att dra sig ur bestämde sig ändå BAIC för att köpa delar av Saab till ett värde av 200 miljoner dollar.

–Så Saab har lite större kassa nu än när vi skulle ta över. På så sätt kan det möjligtvis ha varit lättare för Spyker. Det där var pengar som vi hade tänkt att själva stoppa in.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Christian von Koenigsegg understryker att många av de andra parterna fick mer fart på sina processer efter att hans grupp hoppade av.

    –Därför finns det anledning att tro att vi har gynnat affären på det sättet att vi verkligen har skapat förutsättningar för någon annan, säger han.

    –I slutänden handlar allt om pengar. Hade vi haft oändliga resurser hade vi inte behövt hoppa av. Men är det någonting vi kan bidra med så gör vi gärna det.

    Känns det rätt nu i efterhand att du hoppade av?

    –Ja, så som processen fortskred var detta det enda seriösa att göra. Vi hade utsatt oss själva för en större finansiell risk än vad vi gick in med, säger han och tillägger att även Riksgälden, EIB och BAIC tog en stor risk.

    Trots att gruppen hoppade av kändes det, enligt Christian von Koenigsegg, som att alla parter var med på att göra affären. Men han poängterar ändå att vissa av dessa parter inte förstod att de var tvungna att jobba tillräckligt fort.

    –Känslan av det var väldigt väldigt bråttom att rädda Saab infann sig inte hos alla parter.

    Men han vill inte peka ut vilka parter det var som inte var tillräckligt snabba.

    Christian von Koenigsegg och Victor Muller känner varandra sedan tidigare. De har träffats flera gånger på sportbilmässor.

    –Vi har lagt så mycket tid och energi och pengar på Saab så kan någon annan dra nytta av det är det bara positivt.

    Mer av det senaste kring Saab:

    Annons
    Annons
    X
    Foto: ADAM IHSE/SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X