Annons
X
Annons
X

GM får stöd - men bara i två månader

Saabs ägare General Motors bad om 16 miljarder dollar i nödlån. Men Obama-regeringen lovar bara finansiering i två månader. Jöran Hägglund på näringsdepartementet hoppas dock att GM nu hinner att skaffa en köpare åt Saab.

Av AFP, TT
(uppdaterad)

Under de 60 dagarna som GM får regeringsstöd måste bolaget ta fram en mer omfattande omstruktureringsplan. Ansvaret blir nye koncernchefen Fritz Hendersons. Han ersätter Rick Wagoner som tvingades avgå i dag. Enligt flera medier var det efter uppmaning av president Barack Obama.

Wagoner har styrt GM i drygt åtta år och är den andre koncernchefen i ett amerikanskt storbolag som fått sparken av regeringen sedan finanskrisen fördjupades i höstas.

Regeringens särskilda förhandlingsgrupp har arbetat tillsammans med bilföretagen för att utforma räddningsplanen. General Motors och Chrysler har bett om ytterligare 21,6 miljarder dollar i stöd utöver de nödkrediter på 17,4 miljarder som godkändes i december.

Annons
X

Den tredje av de stora amerikanska biljättarna, Ford, som äger Volvo Personvagnar, har sagt sig ha tillräckligt med kapital för att överleva lågkonjunkturen utan regeringens hjälp.

Chrysler har tidigare sagt sig behöva nytt kapital redan på tisdag för att inte drabbas av likviditetskris.

GM har gjort förluster på totalt 82 miljarder dollar sedan 2005, då problemen började torna upp sig på hemmamarknaden. Och räknat från den dag Wagoner tog över som koncernchef har GM-aktien tappat 95 procent av sitt värde.

Med den nya fristen på 60 dagar skapas utrymme för GM att anstränga sig ytterligare för att hitta en köpare till Saab Automobile, enligt Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet.

– Den positiva tolkningen av läget är att GM nu har fått 60 dagar till på sig att fortsätta åtgärda sin affärsplan och vidta kraftfulla åtgärder. Det skulle kunna innebära att GM lägger lite mer manken till i att verkligen gå till botten med de intressen som vill köpa Saab, tillägger han.

Robert Schulz, ledande branschanalytiker på kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor's (S & P), säger att det är en hög risk för konkurser i Ford, GM och Chrysler.

Obama sade dock i dag att att USA inte kommer att låta bilindustrin ”gå upp i rök”.

Presidenten förklarade samtidigt att det inte går att bygga bilindustrins överlevnad på ett ”oändligt flöde av skattepengar” och att det krävs mer eftergifter från fack och personal hos både Chrysler och General Motors för att förhindra en kollaps.

Han tryckte även på att investerare och långivare också måste vara inställda på att det federala stödet till de båda biltillverkarna måste få ett slut någon gång.

– Låt mig vara tydlig: USA:s regering har varken intresse för eller avsikten att ta över GM, sade han.

Washington TT-AFP

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X