”Glöm inte varför de relativa betygen avskaffades”

Debattörer som i dag vill återinföra relativa betyg och ­anpassa betygen till nationella prov för­tiger systemets nack­delar. Vid anställningar till yrken var och är relativa betyg oanvändbara och vid tillträde och urval till högskolan skapade de problem. Det skriver Per Måhl, expert på betygssättning.

Under strecket
Publicerad
Med relativa betyg kan skolor inte konkurrera med kunskaper i stället för med ­betyg, skriver betygsexperten Per Måhl och varnar för förslagen att återgå till ett system som inte fungerade.

Med relativa betyg kan skolor inte konkurrera med kunskaper i stället för med ­betyg, skriver betygsexperten Per Måhl och varnar för förslagen att återgå till ett system som inte fungerade.

Foto: Anders Wiklund/TT
Per Måhl

Per Måhl

Foto: Privat
Annons

I svensk betygsdebatt har tre alternativ förespråkats: (1) kunskapsrelaterade betyg, (2) relativa betyg och (3) betygsfrihet. Under 1950- och 60-talet debatterades för- och nackdelar med kunskapsrelaterade betyg jämfört med relativa betyg. Under 1970- och 80-talet debatterades för- och nackdelar med relativa betyg jämfört med betygsfrihet. Under 1990- och 00-talet debatterades för- och nackdelar med kunskapsrelaterade betyg jämfört betygsfrihet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons