Glest på bandet

Detroit East. Miljarder har pumpats in i lilla Slovakien som på kort tid har blivit en av världens största biltillverkare per invånare. Men nu växer rädslan för att satsningen ska bli en bumerang när bilkrisen biter på allvar – samtidigt som tillväxten i de östeuropeiska tigerstaterna tvärnitar och festen har övergått i baksmälla.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Koreanska Kia Motors fabrik i Zilina, Slovakien.

Koreanska Kia Motors fabrik i Zilina, Slovakien.

Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
MAGNUS LIAM KARLSSON
Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
MAGNUS LIAM KARLSSON
Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
MAGNUS LIAM KARLSSON
Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
Annons

På avstånd påminner Kiafabriken i Zilina om ett gigantiskt ufo som har landat på högplatån 20 mil norr om huvudstaden Bratislava: fönsterlösa hallar, chassin som mellan byggnaderna glider fram på transportband högt ovanför marken och en parkeringsplats med uppåt 5000 bilar uppställda som på ett väldigt schackbräde – allt i allt 266 hektar.

I bakgrunden skymtar snötäckta bergstoppar. Idylliska små byar klättrar på kullarna. Inne i fabriken är det kliniskt rent. Spegelblanka golv, inte ett dammkorn, robotar bakom glas, inget buller, bara då en glad liten melodi från högtalarna när ännu en bil rullar av banden.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons