Ben & Jerry's bojkottar Israel

Ben & Jerry’s kommer snart att sluta säljas i Jerusalem.
Ben & Jerry’s kommer snart att sluta säljas i Jerusalem. Foto: Debbie Hill/TT

Ben & Jerry’s tar ställning i en av världens mest infekterade konflikter. Glassjätten är inte ensam. Forskare ser en allt tydligare trend – där företag inte räds att positionera sig i brännheta ämnen.

Under strecket
Publicerad
 Anledningen till Ben & Jerry’s bojkott är att platserna  ockuperats av Israel, vilket inte “överensstämmer med våra värderingar” skriver bolaget på sociala medier.

Anledningen till Ben & Jerry’s bojkott är att platserna ockuperats av Israel, vilket inte “överensstämmer med våra värderingar” skriver bolaget på sociala medier.

Foto: Debbie Hill/TT
Annons

Att sportstjärnor gör reklam för olika typer av företag är känt. Men under fotbolls-EM 2021 blev det för en stund tvärtom. Cristiano Ronaldo, som toppar listor över världens bästa fotbollsspelare, flyttade demonstrativt undan två flaskor Coca-Cola under en pressträff och lyfte istället upp en flaska vatten med det uppmanade ordet “Agua” – vatten, på portugisiska. Ronaldos diss fick konsekvenser. Åtminstone finns det skäl att tro det, enligt internationella medier. Kort efter presskonferensen hade Coca-Colas aktie backat 1,6 procent – motsvarande 33 miljarder svenska kronor i förlorat börsvärde.

Profiler som markerar mot företag de inte vill förknippas med blir allt vanligare, enligt varumärkesforskare Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons