Glassiga samarbeten säljer

Exklusiva designers som slår sig ihop med storsäljande modeföretag börjar bli skåpmat i modevärlden. Nästa att gå ut på den breda banan är Jil Sanders, J Brand och italienska Prada.

Under strecket
Publicerad
Annons

Inspirationen är som bekant av svensk modell. Konceptet stor-detaljhandelskedja-lanserar-exklusiv-kollektion-av-känd-gästdesigner introducerades första gången under hösten 2004 när H&M lanserade en dressad kollektion tillsammans med legendariske Karl Lagerfeld.

Sedan dess har H&M samarbat med Cavalli, Viktor & Rolf, Stella McCartney, Marimekko och nu senast Comme Des Garçons. Popstjärnorna Madonna och Kylie Minogue har också fått pilla ihop egna H&M-plagg. Och i vår är det dags för brittiska, etniskinfluerade modeskaparen Matthew Williamson att visa vad han kan åstadkomma åt klädjätten.

Annons
Annons
Annons