Annons

Ivar Arpi:Glassförräderi av Ben & Jerry’s

Glass mot glass, måste striden stå.
Glass mot glass, måste striden stå. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Under strecket
Publicerad

Jag tänker kanske inte slänga ut min frys genom fönstret, men lite häpen blir jag över Ben & Jerry’s utspel där de så uttalat tar ställning för den nya lagen där 9 000 afghaner – varav 99,4 procent är män, enligt en genomgång av Expressen (18/5) – får stanna i Sverige trots att de har bedömts sakna asylskäl. Att personen som ligger bakom kampanjen är skriven på samma adress som Fatemeh Khavari, talesperson för Ung i Sverige, vilka lobbar för alla afghaners rätt till asyl i Sverige oavsett skyddsskäl, är väl kanske ingen jättestor sak, men det betyder något. Att Ben & Jerry’s lyfte fram just Khavari blir smetigare än varm glass.

Privata företag gör som de vill och vi konsumenter gör som vi vill. Men visst finns det en tendens vad gäller vilken sorts politik som företag satsar på i sin reklam. Slagsidan är nästan alltid i GAL-änden (grönt, alternativt och liberalt) av GAL-TAN-skalan (där TAN står för traditionellt, auktoritärt och nationalistiskt).

Annons
Annons
Annons