Glas ökar risken i Janssons frestelse

Bohuslänningen Torsten Jansson tituleras inte superhjälte ännu - men väl superentreprenör. Åtminstone i medierna. Ryktet är minst sagt gott.

Under strecket
Publicerad
Annons

kommentar | En superentreprenör
När hans New Wave i onsdags tog kontrollen över anrika Orrefors Kosta Boda jublade marknaden. Glasbruket har varit en het potatis som bytt ägare flera gånger det senaste decenniet. Ingen har hittills kunnat styra upp Orrefors. Till före detta ägares klubb hör familjen Wallenbergs EQT och Robert Weils Proventus. Så i höstas tröttnade också danska Royal Scandinavia.

Enligt en initierad källa har säljprospektet vandrat runt bland kända investerare ett tag. Ingen har nappat. Och hade någon annan köpt det plågade glasbruket hade reaktionen knappast blivit kursrally. Men är Torsten Jansson inblandad - då är det en annan femma.
Jansson är storägare i två börsbolag. Dels JC, en klädkedja som vänder sig till ungdomar. Dels New Wave, en grupp med bas i reklamkläder, men som också säljer fritidskläder, skor, presenter och lite annat.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons