X
Annons
X
Recension

Don Carlos Glansfull klang i Don Carlos

Verdis opera Don Carlos, byggd på Schillers drama och med motiv från 1500-talets spanska imperium, rymmer maktperspektiv, frihetstematik och ideologiska konflikter men också psykologiskt komplex personskildring.
Stockholmsoperans uppsättning från 1999 i regi av Friedrich Meyer-Oertel är traditionell och illustrativt tydlig och bjuder på femaktsversionen som grand opéra. Scenbilderna är renskalat stiliserade och kompletteras med suggestiv ljussättning och historiska kostymer. Iscensättningen kräver en hög musikalisk nivå och uttrycksfulla operasångare för att bli slagkraftig - som på den glansfullt klingande nypremiären i lördags.

Verdi har komponerat sex starka karaktärer, vars öden korsar varandra i familjerelationer och politiska konflikter.
Titelrollen, den spanske infanten Don Carlos, sjöngs av den georgiske sångaren Badri Maisuradze med flammande tenor men med ett stumt sceniskt uttryck. Som roll betraktat blev hans tungsint förvirrade tronföljare
därför vilsen i dubbel bemärkelse. Den inledande kärleksscenen i Fontainebleau med hans älskade Elisabeth var påfallande kysk och statuarisk - det fysiska avspeglades endast i rösterna.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X