Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Don Carlos Glansfull klang i Don Carlos

Don Carlos

Genre
Opera

Verdi. Kungliga operan, nypremiär.

Verdis opera Don Carlos, byggd på Schillers drama och med motiv från 1500-talets spanska imperium, rymmer maktperspektiv, frihetstematik och ideologiska konflikter men också psykologiskt komplex personskildring.
Stockholmsoperans uppsättning från 1999 i regi av Friedrich Meyer-Oertel är traditionell och illustrativt tydlig och bjuder på femaktsversionen som grand opéra. Scenbilderna är renskalat stiliserade och kompletteras med suggestiv ljussättning och historiska kostymer. Iscensättningen kräver en hög musikalisk nivå och uttrycksfulla operasångare för att bli slagkraftig - som på den glansfullt klingande nypremiären i lördags.

Verdi har komponerat sex starka karaktärer, vars öden korsar varandra i familjerelationer och politiska konflikter.
Titelrollen, den spanske infanten Don Carlos, sjöngs av den georgiske sångaren Badri Maisuradze med flammande tenor men med ett stumt sceniskt uttryck. Som roll betraktat blev hans tungsint förvirrade tronföljare
därför vilsen i dubbel bemärkelse. Den inledande kärleksscenen i Fontainebleau med hans älskade Elisabeth var påfallande kysk och statuarisk - det fysiska avspeglades endast i rösterna.

Den andre romantiske hjälten i dramat är den frihetslängtande Posa. Jesper Taube gjorde en helgjuten insats och gav med sin varmt mättade baryton mänsklighet till denne brinnande idealist. Hillevi Martinpeltos Elisabeth är genomgående änglalikt storsint och sorgset behärskad, men sjunger himmelskt.
Hennes kvinnliga motpol är den temperamentsfulla Eboli, vars emotionella språng mellan passion, hämndlystnad och djup ånger gestaltades med vokal elegans genom Martina Dikes blankglänsande mezzo. Filip II, den känslomässigt isolerade maktmänniskan, gjordes i en imponerande kraftfull och expressiv tolkning av basen Jaakko Ryhänen. Storinkvisitorn, som också är en basroll, sjöngs med magnifik och klangrik auktoritet av Hans-Peter König och den dynamiskt laddade kraftmätningen mellan dessa representanter för stat och kyrka blev
en av många musikdramatiska höjdpunkter.

Annons
X

Också operakören gjorde en storartad insats, liksom ett inspirerat Hovkapell. Dirigenten Pier Giorgo Morandi ledde föreställningen med emotionell energi och kontrollerad intensitet i samspelet mellan sångstämmor och orkestern, som tackade med touche.
Den franska urversionen av Don Carlos ges i P2 den 9 april klockan 19.30. I en inspelning från Wiens statsopera i oktober kan man höra verket som det förelåg innan repetitionerna inför urpremiären 1867 i Paris kom igång och strykningar och ändringar gjordes. Don Carlos sjungs av Ramón Vargas och Rodrigue av danske Bo Skovhus. Dirigent är Bertrand de Billy.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X