Glädjen åter i modehusen

Modehusen har tagit sig ur den hämmande ekonomiska krisen och sprider nu glädje istället för strikta klädkoder. Den glättiga ytan är tänkt att bäras av starka kvinnor. SvD:s Sofia Hedström har valt de nio viktigaste kollektionerna från Paris, Milano och New York.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Rodarte. Den excentriske syskondyon har sedan sin debut 2005 trollbundit redaktörer med en futuristisk gothstil.

Rodarte. Den excentriske syskondyon har sedan sin debut 2005 trollbundit redaktörer med en futuristisk gothstil.

Foto: AP
Annons

Under modeveckan i New York satte Marc Jacobs stopp för den tråkiga minimalismen. Han fick oss att vilja dansa, skåla och skratta. Stilskiftet markerades med en nostalgisk resa till Studio 54 och en kollektion som var så färgad av 70-talet att den skulle kunna klä skådespelare i en film om klubben som gjorde livet till en fest. Hotpants under maxiklänningar, läppglansskimrande snickarbyxor och transparenta halterneckklänningar i samma nyans som hallonbåtar.

De senaste säsongerna har majoriteten av modehusen helgarderat sig. De har skapat otydliga kollektioner bestående av säkra klädkort och ängsligt sneglat på varandra istället för att skildra samtiden. Kanske kommer idén till den lustfyllda tidsresan från Vogues chefredaktör Anna Wintour. När hon och Marc Jacobs var inbjudna till Jimmy Fallons pratshow för att marknadsföra visningsveckan liksom när jag intervjuade henne för exakt ett år sedan nämnde hon nämligen just vikten av att entusiasmera för att öka intresset för mode. Det optimistiska budskapet sprids nu av de flesta modehus, då klassiska nyckelplagg bytts ut mot färgstarka festkläder även i Milano och Paris.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons