X
Annons
X

Gladare tongångar för svensk musik

Nu börjar musikbranschen se ljuset i tunneln. Efter år av kris och dykande försäljningssiffror har man nu en tillväxt som är högre än den svenska ekonomins tillväxt i stort.

Det har gått 14 år sedan The Cardigans, Emilia och Meja stod och kramades med dåvarande handelsminister Leif Pagrotsky på Midem i Cannes, världens största musikmässa. Föga anade man då att "Det svenska musikundret" och resten av musikbranschen, både den internationella och den inhemska, i princip skulle dödförklaras efter millennieskiftet.

Sedan 2003 har musikförsäljningen i Sverige gått neråt, för att nå bottenrekordet på minus 15 procent 2004. Skivbolagen famlade till synes efter halmstrån under seklets första decennium, artister som Metallica stämde Napster och 2006 inleddes den uppmärksammade Pirate Bay-rättegången och samma år startades Spotify.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X