Hela denna artikel är en annons

Ginproducent gör sig redo för tillväxt

Hernö Gin är etablerar sig under våren 2021 i Stockholm i centralt läge rum för cocktailbar, ginprovningar och kontor.
Hernö Gin är etablerar sig under våren 2021 i Stockholm i centralt läge rum för cocktailbar, ginprovningar och kontor.

Hernö Gin AB i Dala, nära Härnösand, stärker positionen som Sveriges ledande ginproducent och etablerar sig i Stockholm med cocktailbar och provningslokal under våren 2021. Företaget har haft stark tillväxt sedan starten 2011 och genomför nu en nyemission på 5,5 MKR för att finansiera etableringen i Stockholm.

Kapaciteten kan fördubblas utan att ta in fler maskiner eller mer personal, vi är redo för tillväxt, säger Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Hernö Gin har fått klartecken att bygga ett koncepthotell med 120 rum, med syfte att utveckla upplevelserna och besöksnäringen i Härnösand.

Kapaciteten kan fördubblas utan att ta in fler maskiner eller mer personal, vi är redo för tillväxt, säger Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

– Med etableringen i Stockholm vill vi öka tillgängligheten och komma närmare såväl svenska som internationella konsumenter som inte har möjlighet att besöka oss i Dala. Härnösand är och förblir vår ”huvudstad”, men med ökad närvaro i Sveriges huvudstad flyttar vi fram positionerna med siktet inställt på fortsatt tillväxt såväl på vår hemmamarknad Sverige som internationellt, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö Gin.

Kapaciteten kan fördubblas utan att ta in fler maskiner eller mer personal, vi är redo för tillväxt, säger Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.
Kapaciteten kan fördubblas utan att ta in fler maskiner eller mer personal, vi är redo för tillväxt, säger Jon Hillgren, grundare av Hernö Gin.

Öppnar cocktailbar i Stockholm

Hernö Gin tar nu klivet in i Stockholm för att kunna bygga en ännu större kundkrets. En nyemission som planeras ge 5,5 MKR genomförs. Kapitalet ska användas till att öppna en cocktailbar i huvudstaden. Vd:n Jon Hillgren är förväntansfull inför satsningen, som inte ligger långt fram i tiden.

Hernö Gin har fått klartecken att bygga ett koncepthotell med 120 rum, med syfte att utveckla upplevelserna och besöksnäringen i Härnösand.

– Vi får en lokal på över 200 kvm centralt i Stockholm. Där vill vi erbjuda ett fullt sortiment, som cocktailbar med provningar. Med etableringen i Stockholm kan vi komma närmare många fler kunder, säger Jon Hillgren.

Lokalerna ska även utnyttjas av framtida personal som ska arbeta med Stockholm som bas för att öka bolagets export. Den nya verksamheten väntas stå klar redan våren 2021. Med emissionen vill Hernö Gin ge fler möjligheten att bli aktieägare i bolaget, vilket ökar varumärkeskännedomen och ger en starkare bas inför en potentiell framtida notering.

Nyemission pågår just nu

I syfte att finansiera investeringen i Stockholm genomför Hernö Gin nu en nyemission som pågår fram till den 3 december. Teckningskursen är 55 kronor per aktie med en minimumpost om 100 aktier (5 500 kronor) och vid full teckning av 100 000 aktier uppgår emissionsbeloppet till 5 500 000 kronor.

Hernö Gin har fått klartecken att bygga ett koncepthotell med 120 rum, med syfte att utveckla upplevelserna och besöksnäringen i Härnösand.
Hernö Gin har fått klartecken att bygga ett koncepthotell med 120 rum, med syfte att utveckla upplevelserna och besöksnäringen i Härnösand.

Bygger koncepthotell i Härnösand

I anslutning till destilleriet i Dala finns ett besökscenter, som under åren har byggts ut med bland annat restaurang i takt med att efterfrågan på besök ökat. Nu tar Hernö Gin ytterligare ett steg mot målet att utveckla Härnösand och Höga Kusten till en internationell destination för ginskapande och ginupplevelser. Hemstaden saknar boendealternativ i paritet med Hernö Gins varumärke och därför kommer företaget att bygga och driva ett destinations- och upplevelsehotell i Härnösand.

– Vi kommer att driva ett koncepthotell med 120 rum, med syfte att utveckla upplevelserna och besöksnäringen. Finansieringen är redan klar, och ligger i bolaget Hotell Hernö Gin AB, säger Jon Hillgren.

– Vi vill vara med och bygga en livskraftig region och destination genom att skapa arbetstillfällen och reseanledningar. Med fler upplevelser i vår besöksanläggning i kombination med ett förstklassigt boende kommer vi att skapa ytterligare skäl att besöka Härnösand och världsarvet Höga Kusten, tillägger han.

Ökar försäljning i Sverige och är redo för tillväxt

Tillväxten har varit stark sedan starten 2011 och idag exporterar bolaget till 24 länder i världen. Trots att pandemin har inneburit en osäkerhet på marknaden, med minskad export och färre besökare till följd av reserestriktioner, har Hernö Gin dock ökat försäljningen på den svenska marknaden med 26 procent under de första nio månaderna 2020. Omsättningen ligger på 25 MKR, med vinst på 8 MKR, av vilken de delar ut 2 MKR per år till aktieägarna - alltså 25 procent av vinsten. Jon Hillgren ser det som en stor styrka att kunna öka försäljningen på hemmamarknaden mitt under en pandemi.

Vi välkomnar fler aktieägare som vill vara med och satsa för ökad tillväxt och samt dela glädjen i vår fortsatta resa framåt

Hernö Gin är nu redo att öka tillväxten genom större produktion.

– Kapaciteten kan fördubblas utan att ta in fler maskiner eller mer personal, vi är redo för tillväxt. En tredje kopparpanna installeras i vinter, vilket gör att vi kan producera minst 800 000 flaskor per år. Ett av bolagets styrkor är att det har ett starkt kassaflöde som inte binder kapital, menar Jon Hillgren.

Hur utmärker ni er i konkurrensen på den svenska marknaden?

– Överlag finns det bra ginproducenter i Sverige, men vi är dubbelt så stora som tvåan. Intresset för drycken och en rådande trend i världen sedan flera år har också tagit fäste i Sverige och vi tror på en fortsatt god utveckling över tid.

Läs mer om hur du tecknar emissionen här!Extern länk
Annons
Annons
Annons