Annons

Giganternas kamp i grusgropen

SvD tog ut Mercedes ML 300 och nya Land Rover Discovery 4 i decimeterdjup lervälling och ett brant grustag utanför Skokloster.

Under strecket
Publicerad

SvD plockade ut en Land Rover Discovery 4, till vänster, och en Mercedes ML 300 och testade vad de gick för i lera och lutning.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Terrängbanan består av två hjulspår rätt in i skogen, tvära kurvor, branta lutningar och överallt en sugande lervälling. Lågväxlarna är i och vi kan låta de kostymskurna lyxsuvarna bekänna färg – ordentligt. Båda bilarna mäter nära fem meter i längd och väger en bit över två ton.

Drivlinorna består av tre liters dieslar, automatlådor och, givetvis, fyrhjulsdrift. Visserligen har Discoveryn drygt femtio hästar mer under huven och ett betydligt bättre vridmoment, men i den typen av terräng där vi kör är skillnaden i kraft akademisk.

Annons
Annons
Annons