X
Annons
X

Giganternas kamp i grusgropen

SvD tog ut Mercedes ML 300 och nya Land Rover Discovery 4 i decimeterdjup lervälling och ett brant grustag utanför Skokloster.

Terrängbanan består av två hjulspår rätt in i skogen, tvära kurvor, branta lutningar och överallt en sugande lervälling. Lågväxlarna är i och vi kan låta de kostymskurna lyxsuvarna bekänna färg – ordentligt. Båda bilarna mäter nära fem meter i längd och väger en bit över två ton.

Drivlinorna består av tre liters dieslar, automatlådor och, givetvis, fyrhjulsdrift. Visserligen har Discoveryn drygt femtio hästar mer under huven och ett betydligt bättre vridmoment, men i den typen av terräng där vi kör är skillnaden i kraft akademisk.

SvD plockade ut en Land Rover Discovery 4, till vänster, och en Mercedes ML 300 och testade vad de gick för i lera och lutning.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 1 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 2 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 3 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 4 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 5 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 6 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 7 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 8 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 9 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 10 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 11 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 12 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 13 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 14 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 15 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 16 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 17 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 18 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 19 av 24

Land Rover Discovery är byggd för hårda tag i mer eller mindre väglöst land. Till det har man lagt en hel del av Range Rovers komfort men gjort onödiga missar i säkerhetsarbetet.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 20 av 24

Mercedes ML är ett stadsbarn, lyxig, lättmanövrerad och med en silkesmjuk drivlina. Trots det gör den inte bort sig på blöta, sliriga skogsvägar.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 21 av 24

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 22 av 24

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 23 av 24

Trots att Mercedesen fortfarande hade kvar sina breda sommardäck medan Discoveryn hade ordentliga, normalbreda, vinterdäck klarade sig Mercedesen bra i lervällingen.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 24 av 24
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X