Gifttunnor hittade nära Nyköping Stor uppslutning för Rebeca Tågbolag öppnar för konkurrens

Under strecket
Publicerad
Annons

På fredagen restes årets julbock på Slottstorget. Frågan är bara hur länge den får vara i fred. Förra året stod bocken kvar till dagen före julafton då en amerikansk man brände ner den. Amerikanen greps och dömdes senare till en månads fängelse och ett skadestånd på 100 000 kronor, pengar han ännu inte har betalat. I år har därför bocken försetts med en skylt som, på både svenska och engelska, upplyser om vad som kan drabba den som får för sig att elda upp den, skriver Arbetarbladet. Årets bock är 13 meter hög, sju meter lång, väger tre ton och är liksom tidigare bevakad av både vaktbolag och övervakningskamera. Foto: Per-Erik Jäderberg/Pressens bild
Ett antal av den stora mängd gifttunnor som dumpats i naturen vid ett nedlagt sågverk i Sjösa utanför Nyköping har nu hittats.
I en gruva bredvid ett friluftsområde ligger hundratals sönderrostade tunnor, skriver Södermanlands Nyheter. Tunnorna innehöll giftig impregneringsvätska.
Giftskandalen avslöjades när länsstyrelsen mätte upp höga mängder dioxin i
marken i Sjösa. Några prover innehöll halter mycket högre än vad som klassas som mycket allvarligt.
Företaget som dumpade tunnorna gick i konkurs 1987, rapporterar TT.
Oavbrutet natt som dag i kylan håller ungdomar, skolkamrater och vänner vakt kring huset i Hagfors där den avvisningshotade 15-åriga Rebeca och hennes familj bor. Men fackeltåget på lördagskvällen blev flyttat - polisen befarade att det kunde locka nazister till Hagfors med anledning av 30 november, Karl XII:s dödsdag.
Ett tält för övernattaning har rests utanför huset. Även ett rum i källaren har ställts i ordning. Två stora grillar har ställts till ungdomarnas förfogande för att hålla värmen och för matlagning. Även korv har skänkts. Under lördagen kom även ungdomar från andra håll i Värmland till Hagfors, skriver TT.
Arlanda Express är berett att släppa in andra tågentreprenörer på sina spår. Det öppnar för pendeltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala. Förutsättningen är dock att avtalet med staten tillåter det.

– Vi har ett
omfattande avtal med staten som reglerar våra rättigheter och skyldigheter och i så fall måste det ändras, säger Per Thorstenson, vd för privatägda Arlanda Express.
En annan förutsättning för att andra ska släppas in är också att företaget får betalt för att man upplåter sina spår.
För pendeltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala ska bli verklighet krävs till exempel att Upplands lokaltrafik kör sträckan mellan Uppsala och Upplands Väsby med ett stopp vid Arlanda och att SL förlänger pendeltågstrafiken till Knivsta.
Per Thorstenson har dock inte fått några förfrågningar från andra företag om att de vill utnyttja företagets bana. Dan Nilsson

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons