George Clooney tjänar miljarder på egen tequila

Det började av en tillfällighet för fyra år sedan. Nu kan skådespelaren George Clooney med två vänner kamma hem mer än åtta miljarder tack vare tequilaintresset. Detta gör Clooney till en av artistvärldens rikaste. Här är storyn bakom framgången.

Publicerad
Skådespelaren George Clooney är inte bara framgångsrik på vita duken. Nu är han också miljardär efter att skapat sitt eget tequilamärke.

Skådespelaren George Clooney är inte bara framgångsrik på vita duken. Nu är han också miljardär efter att skapat sitt eget tequilamärke.

Foto: Jordan Strauss
I år räknar spritföretaget Diageo, som köpt Casamigos, att sälja närmare 1,5 miljoner liter av ultra-premium-tequila över hela USA.

I år räknar spritföretaget Diageo, som köpt Casamigos, att sälja närmare 1,5 miljoner liter av ultra-premium-tequila över hela USA.

Annons
Skådespelaren George Clooney är inte bara framgångsrik på vita duken. Nu är han också miljardär efter att skapat sitt eget tequilamärke.

Skådespelaren George Clooney är inte bara framgångsrik på vita duken. Nu är han också miljardär efter att skapat sitt eget tequilamärke.

Foto: Jordan Strauss
Skådespelaren George Clooney är inte bara framgångsrik på vita duken. Nu är han också miljardär efter att skapat sitt eget tequilamärke. Foto: Jordan Strauss

Både George Clooney och hans vän impressarion Rande Gerber, gift med Cindy Crawford, har ett stort intresse för kvalitetstequila gjord på hundra procent agave. I vännernas båda hus på Kalifornienhalvön i Mexico blev det en passion att hitta den absolut bästa sorten och tillverkningsmetoden. Resultatet av deras efterforskningar blev oerhört populärt hos de många gästerna. 2013 skaffade de sig därför en tillverkningslicens för att kunna fortsätta serva sig själva och vännerna med den ädla mexikanska spritdrycken.

De två kamraterna slog sig då ihop med fastighetsmogulen Mike Meldman och beslöt att göra produkten kommersiell. Namnet på tequilan blev Casamigos – vännernas hus – vilket också var det gemensamma namnet på deras semestervillor på halvön söder om Kalifornien. Framgången för deras ultra-premium-tequila kom snabbt. Redan 2016 sålde deras unga företag 120 000 lådor, vilket motsvarar mer än en miljon liter tequila. I år räknar de med att nå närmare 1,5 miljoner liter.

Annons
Annons
I år räknar spritföretaget Diageo, som köpt Casamigos, att sälja närmare 1,5 miljoner liter av ultra-premium-tequila över hela USA.

I år räknar spritföretaget Diageo, som köpt Casamigos, att sälja närmare 1,5 miljoner liter av ultra-premium-tequila över hela USA.

I år räknar spritföretaget Diageo, som köpt Casamigos, att sälja närmare 1,5 miljoner liter av ultra-premium-tequila över hela USA.

Nyligen fick den globala spritjätten Diageo upp ögonen för denna framgångssaga. Deras bud på 700 miljoner dollar (motsvarande 6 miljarder kronor) för hela företaget har antagits av de tre delägarna. Samtidigt har de tidigare ägarna en bonus på ytterligare 300 miljoner dollar om företaget lever upp till sina försäljningsmål 2019. Allt detta kan göra den redan ekonomisk oberoende George Clooney till en av artistvärldens mest framgångsrika – åtminstone när det gäller affärer.

Clooney är dock inte ensam om att investera i affärer bland skådespelare och musiker. Popartisten Justin Bieber har till exempel satsat på Spotify och videoappen Shots. 50 Cent har bland annat lockats av hälsovattnet Glaceau medan Justin Timberlake lagt pengar på startupbolaget Stipple och MySpace, en plattform för sociala medier. Leonardo DiCaprio däremot hoppas att sömnproblem ska ge honom pengar genom madrassföretaget Casper. Enligt CB Insights är dock skådespelaren Ashton Kutcher den mest framgångsrika investeraren tack vare bland annat Airbnb, Bebo och Box.

Efter George Clooneys framgång med tequilamärket Casamigos försäljning tror nu många att han tar över förstaplatsen som den mest framgångsrike investeraren inom kändisvärlden.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons