Disa Rytt, ”In visible parts”Geometriskt måleri finslipat till perfektion

Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.
Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner. Foto: Larsen Warner

Allt utom det mest nödvändiga har skalats bort i Disa Rytts konst. Håkan Nilsson kommer att tänka på såväl Olle Bærtling som filosofen och logikern Willard Quine när han ser en imponerande distinkt utställning.

Under strecket
Publicerad
Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Foto: Larsen Warner
Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Foto: Larsen Warner
Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Disa Rytt, ”In visible parts”. Installationsvy på Larsen Warner.

Foto: Larsen Warner
Annons

Huvudnumret i Disa Rytts utställning ”In visible parts” på Larsen Warner är en triptyk som dominerar hela det större utställningsrummet genom att ta upp två väggar. Motiviskt består de tre blåvita målningarna av liknande geometriska figurer som tycks balansera mot varandra. Eller kanske är det samma figur som har förskjutits något? Triptykens tema uppmuntrar ju en sådan tolkning: tre nedslag i en berättelse.

Målningarna tycks visa en vit rektangel som ligger på en blå bakgrund. Av denna vita rektangel ser vi endast en del, resten av den geometriska figuren liksom sträcker sig utanför målningens fysiska yta. Kompositionen påminner mig om Olle Bærtlings nonfigurativa måleri från tidigt 1950-tal. Innan han arbetade med de triangulära former han blev känd för senare i sin karriär utgick även han från en rektangel som endast delvis syntes inom målningen.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons