X
Annons
X
Recension

KG Nilson: Kartor, städer, strider Geometri och färglära präglar K G Nilssons verk

Angrepp från två håll, 2014, olja på duk, 80 x 140 cm. Foto: SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM

Figurer flyter som färgglada fläckar över duken. Brutalt sammanfattat består KG Nilsons verk av monokroma färgytor och distinkta former. En triangel blir ett segel, en cirkel förvandlas till en ö. Mycket i denna konst är ett legat från Josef Albers ”Interaction of color” (1963). Själv gav Nilson ut sin egen ”Färglära” 1982. Hans konst handlar dock inte bara om färgernas magi. Den granna ytan och de till synes enkla formerna påminner först om en låtsasvärld i ett barnasinne. På djupet finns dock både allvar och kritik där. Precisionen i utförandet och elegansen i finishen avslöjar också en mästerlig hand.

Utställningen på Sven-Harrys konstmuseum bjuder inte på några särskilda överraskningar utan vilar snarare stabilt på det som KG Nilson i decennier har varit känd för. Alltsedan 60-talet har han både strikt och lekfullt utforskat färgverkan, sociala spel och maktrelationer. Geometrin och fantasin är vapenbröder i hans konst. Världen skildras som en spelplan.

Angrepp från två håll, 2014, olja på duk, 80 x 140 cm.

Foto: SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM Bild 1 av 3

Angrepp av en borg, 2014, olja på duk, 80 x 140 cm.

Foto: SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM. Bild 2 av 3

Hamnstad, 2014, olja på duk, 30 x 80 cm.

Foto: SVEN-HARRYS KONSTMUSEUM. Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X