Mikael Mölstad:Genvägen som ger dig vin ingen bett om

Mikael Mölstad
Foto: Unsplash
Under strecket
Publicerad
Annons

Systembolagets hyllor är på väg att översvämmas av viner som smakar nästan likadant och där ursprunget är ospecificerat. Är det ett problem? Ja, det vill jag påstå. Det beror nämligen på effekter som hänger ihop med Systembolagets detaljhandelsmonopol.

Ofta får jag frågan varför man ser så mycket vinannonser. Har vinimportörerna hur mycket pengar som helst? Och vad är meningen? Är det inte Systembolaget som bestämmer vilka viner som ska säljas? Låt mig ta dig bakom kulisserna bland smarta affärsmän och kluriga dataprogram. Och ett Systembolag som bara kan se på.

Framförallt handlar det om vad som i detaljhandelsbranschen kallas egna varumärken. Något som är fullt normalt i många detaljhandelskedjor – tänk bara på hur ofta du stöter på dem på Ica, Coop eller Clas Ohlson. Med egna varumärken tjänar man helt enkelt mer pengar: inga kostnader för mellanhänder och full kontroll över pris och kvalitet. Och det bästa: ingen kan ta ifrån dig något du själv äger.

Men vänta – Systembolaget är väl inte Ica? Nej, precis. Därför skapas dessa varumärken av vissa importörer. Istället för att beklaga sig över monopolets baksidor ser de bara möjligheter. Får man bara in ett fot i butikerna kan man med rätt mix av produkt och pengar täcka in hela Sveriges vinförsäljning: 448 butiker – utan konkurrens. Med andra ord: utväxlingen kan bli enorm.

Annons
Annons

Men hur går det till? Som grund krävs ett lättgillat vin i en bra prisklass med ett attraktivt namn och en design som syns. Därefter är det bara att börja att kalkylera. Det går, vad jag förstår, att räkna ut vilka reklaminvesteringar som krävs för att vinet ska hamna på hyllan. Utan att Systembolaget bett om offert.

Det finns nämligen en genväg: beställningssortimentet. I detta sortiment kan alla lägga in sina produkter och få dem beställningsbara genom Systembolagets utmärkta service. Där finns i dag många tusen viner. Hela detta sortiment är dock inget som Systembolaget önskat. De blev tvingade att införa det efter EU-inträdet. Här ska alla alkoholproducenter inom EU kunna göra sina produkter tillgängliga på den svenska marknaden.

Det är här det fiffiga kommer in för de importörer som vill ta sig in på hyllorna utan att Systembolaget bett om det. Genom att lägga in sina produkter i detta sortiment och skapa efterfrågan kommer de med automatik in i butiksvärmen tack vare Systemets märkesneutrala algoritmer. Som intet ont anande konsument kan man sedan konstatera att det blir fler och fler viner som ser ut och smakar nästan likadant.

Det handlar om big business. De tio största vinannonsörerna lägger ner minst en kvarts miljard kronor per år. I marknadsandelar ökar egna varumärken stort. I dag är var fjärde liter vin ett eget varumärke ägt av en vinimportör. Och dessvärre: de här massivt marknadsförda vinerna slår ofta ut många av de kvalitetsviner som Systembolaget själva lanserar efter offertförfrågan.

De stora blir därmed större och rikare, de mindre får nischa in sig på mindre volymer och de små undrar vad det är som händer. Så är det i de flesta branscher – men här finns ingen annan köpare att vända sig till. Systembolaget har ju monopol. På gott, för vissa, på ont, för andra.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons