Annons

Genuspedagogik gör barn mera öppna

Genusmedveten pedagogik gör barn mera öppna mot det andra könet, visar en studie på förskolor i Stockholm. Arkivbild.
Genusmedveten pedagogik gör barn mera öppna mot det andra könet, visar en studie på förskolor i Stockholm. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Pedagogik som strävar efter att inte bekräfta könsnormer gör barn mer öppna mot det andra könet. Det visar en internationell studie av barn på förskolor i Stockholm, där bland annat Uppsala universitet deltagit.

Under strecket
TT
Publicerad

Forskarna pratade med 30 barn på två förskolor där pedagogiken särskilt inriktas på medvetenhet om könsnormer, och med 50 barn på andra förskolor i samma område. I den normmedvetna pedagogiken ingår bland annat att man använder pronomenet "hen".

Studien visade att barn på den normmedvetna förskolan var mer intresserade av att leka med barn av det andra könet och hade mindre könsstereotypa åsikter. Men de lade automatiskt märke till individers kön i samma utsträckning som de andra barnen.

Annons
Annons
Annons