Annons
X
Annons
X
Ledare
Krönika

Paulina Neuding: Genusförskola är inte jämställdhet

GENUSPROJEKT

I SVT-dokumentären
Därför är kvinnor kortare än män i förra veckan hävdade genusvetare att män är längre än kvinnor för att flickor förtrycks och får mindre mat. Bevis: amningsbeteende i Burkina Faso.

”Trams”, enligt Staffan Ulfstrand, professor emeritus i evolutionsbiologi och ”så dumt så man inte tror det är sant”, enligt Patrik Lindenfors, docent i ekologi. Men så fungerar det som kallas för genusvetenskap. Varje samhälle har sina sociala könsnormer. Detta är dock det enda forskningsfält där människan fortfarande antas födas som ett oskrivet blad, den enda art som är opåverkad av sin natur.

Teorierna står alltså inte högt i kurs hos vetenskapen, däremot inom politiken. Miljöpartiet lovar att alla förskolor ska ha genuspedagoger och på så vis präglas av genusteori. Men det handlar inte om självklarheter som att barn ska behandlas jämställt och respektfullt. Genusprojektet har djärvare mål.

Annons
X

Genuspedagogiken sägs syfta till att ge barnen fler möjligheter, men ofta handlar det tvärtom om att ta ifrån barnen allt som inte leder till rätt beteende. Det stannar inte vid dockor och bilar. På genusförskolan Egalia på Södermalm används inte ”könsbestämmande ord” som pojke och flicka, utan ”kompis” eller ”person”. På Trödje förskola i Gävle har man slutat med fri lek, då barn riskerar att bete sig könsstereotypt. I ett
DN-reportage får man följa en förskola ut i skogen – en lämpligare lekplats eftersom bandyklubbor och cyklar ”snabbt blir könskodade av barnen och därmed försvårar gränsöverskridande lek”, enligt forskaren Eva Ärlemalm-Hagsér.

Cykeln har annars ansetts göra flickor mer jämställda eftersom man snabbt kan ta sig långt på egen hand. Nu visar det sig att den försvårar ”gränsöverskridande lek”.

Det finns föräldrar som är skeptiska till sådana experiment, vilket oroade redan den SOU om genuspedagogik som Göran Perssons regering beställde.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Det kan också handla om föräldrar som tycker att förskolan ägnar sig åt indoktrinering eller som vill diskutera nyttan med att arbeta med jämställdhet eftersom de menar att skillnader mellan flickor och pojkar beror på biologiska olikheter. Här är det viktigt, menar delegationen, att man i sin roll som pedagog faktiskt förklarar att det här är något som ingår i det uppdrag förskolan är ålagd att följa. Att arbeta med jämställdhet är inte frivilligt, något som blir ännu tydligare om man hänvisar till läroplanen.”

    Likadant låter det nu alltså från MP. Genusidéerna ska prägla varje förskola, inga föräldrar ska längre kunna välja bort dem.

    Paulina Neuding

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X