X
Annons
X
Recension

Aida Genombrott av stora dimensioner i avskalad Aida

Premium

Sopranen Christina Nilsson gör ett hejdundrande genombrott med titelrollen i "Aida", i en uppsättning med mer koncept än estetisk skärpa. Musikaliskt är det en fröjd, skriver Bo Löfvendahl.

Katarina Dalayman som Amneris och Christina Nilsson som Aida.
Katarina Dalayman som Amneris och Christina Nilsson som Aida. Foto: Markus Gårder

Ett helt krig utspelar sig mellan första och andra akten i ”Aida”, fast vi får aldrig se det. I vanliga fall. Första akten slutar med att den egyptiska armén vinkas av under stridsropet ”Krig! Död åt främlingarna”, och i andra akten tas de segerrika soldaterna emot med en pampig triumfmarsch.

Men i Kungliga Operans nya uppsättning blir kriget närvarande på ett långt mer påtagligt vis. Mitt under triumfscenen hemsöks härföraren Radamès av drömbilder: bombfällning, avrättningsscener och blod som stänker. Triumfmarschen får en bitter smak av ironi.

Katarina Dalayman som Amneris och Christina Nilsson som Aida.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

Kungliga Operans kör, Ivan Defabiani som Radamès och Katarina Dalayman som Amneris.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X