X
Annons
X
Recension

Aida Genombrott av stora dimensioner i avskalad Aida

Sopranen Christina Nilsson gör ett hejdundrande genombrott med titelrollen i "Aida", i en uppsättning med mer koncept än estetisk skärpa. Musikaliskt är det en fröjd, skriver Bo Löfvendahl.

Katarina Dalayman som Amneris och Christina Nilsson som Aida. Foto: Markus Gårder

Ett helt krig utspelar sig mellan första och andra akten i ”Aida”, fast vi får aldrig se det. I vanliga fall. Första akten slutar med att den egyptiska armén vinkas av under stridsropet ”Krig! Död åt främlingarna”, och i andra akten tas de segerrika soldaterna emot med en pampig triumfmarsch.

Men i Kungliga Operans nya uppsättning blir kriget närvarande på ett långt mer påtagligt vis. Mitt under triumfscenen hemsöks härföraren Radamès av drömbilder: bombfällning, avrättningsscener och blod som stänker. Triumfmarschen får en bitter smak av ironi.

Katarina Dalayman som Amneris och Christina Nilsson som Aida.

Foto: Markus Gårder Bild 1 av 2

Kungliga Operans kör, Ivan Defabiani som Radamès och Katarina Dalayman som Amneris.

Foto: Markus Gårder Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X