Annons

Kristoffer Leandoer:Genet stod utanför för att komma nära

Tjuven, outsidern, den homosexuelle, den oborstade sanningssägaren – Jean Genet intog gärna, och gömde sig bakom, den roll som förväntades av honom. Med sin skärpta blick för sociala roller och artificiella världar har han inte blivit mindre aktuell med tiden.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Jean Genet (1910–1986).

Foto: STEPHEN SHAMES/AOP

Jean Genet (1910–1986).

Foto: STEPHEN SHAMES/AOP
Jean Genet (1910–1986).
Jean Genet (1910–1986). Foto: STEPHEN SHAMES/AOP

**Slumpen vill **att jag får Modernistas flotta återutgivningar av ”Tjuven & kärleken” och ”Tjuvens dagbok”, Jean Genets första respektive sista roman, efter att ha läst Michail Chodorkovskijs ”Mina medfångar”. Jean Genet inledde precis som Chodorkovskij sitt författarskap bakom lås och bom – ”Tjuven & kärleken” skrevs på papperspåsar i Santé-fängelset – och fängelseskildringen är en rysk paradgenre med utövare som Dostojevskij, Tjechov, Solzjenitsyn och Sjalamov. I förordet till ”Mina medfångar” påminner Chodorkovskij om det ryska ordspråket ”Ingen går säker för tiggarstaven och fängelset”, det vill säga: frihetsberövandet är en olycka som kan drabba vem som helst, och straffångar kallas enligt rysk tradition ”olyckliga”.

Annons
Annons
Annons