Annons

”Ragna Bley & Inger Ekdahl”Generationsmöte med en lyskraft som berör

Ragna Bley. Installationsvy på Malmö konsthall.
Ragna Bley. Installationsvy på Malmö konsthall. Foto: Helene Toresdotter

Preparerade med färgpigment, kaffe och gurkmeja möter Ragna Bleys storskaliga verk den bortglömda modernistiska pionjären Inger Ekdahl. Det blir en spännande dialog om abstrakt måleri över generationsgränserna.

Under strecket
Publicerad

Ragna Bley. ”Anno 2020”. Installationsvy på Malmö konsthall.

Foto: Helene Toresdotter

Inger Ekdahl, ”utan titel”, 1955. Lack på pannå.

Foto: Helene Toresdotter

Inger Ekdahl, ”utan titel”m 1976. Olja på duk.

Foto: Helene Toresdotter

I vår möts två svenska konstnärer ur olika generationer på Malmö konsthall. Det är Ragna Bleys (född 1986) första genomgripande utställning på en svensk konstinstitution och en nyupptäckt av Inger Ekdahls (1922–2014) konstnärskap som sätter de två kvinnliga konstnärerna i dialog om ett experimentellt förhållande till det abstrakta måleriet. Och så en känsla för ljus. Eller möjligen ögon känsliga för grönt för att dra in Barbro Högbergs musikaliska konstnärskap i ekvationen.

Man möts av Bleys stora dukar som stegar fram tvärs genom det öppna utställningsrummet. Verk ur två olika serier gjorda för utställningen hänger fritt i rummet, rygg mot rygg. I stället för att följa en ordning längs med väggarna, rör vi oss fritt emellan målningarna, tar in monumentaliteten, rumsligheten, ser spår av språk tryckta på de presenningar som serien ”Truckers” är målad på, och hur tunn akrylfärg rinner ohämmat och organiskt över obehandlad duk. Bley låter stora delar av dukarna vara rena, mer som rum än yta. Det är uppfriskande storskaligt men utan monumentalitetens dövöra för detaljer och av de abstrakta expressionisterna är det Helen Frankenthaler och hennes ”soak stains” som gör sig påmind. Bleys måleri är en process där dörren hålls öppen för vår tolkning.

Annons
Annons
Annons