General Motors rear ut bilar

General Motors tar till ett gammalt grepp för att få fart på den svaga försäljningen av personbilar. Alla köpare får nu samma rabatt på nytillverkade bilar som GM-anställda, det vill säga 10-12 procent billigare.

Under strecket
Publicerad
Annons

Rean gäller från och med idag, den 20 augusti, till början av september och omfattar nästan alla 2008 års modeller och vissa av 2009 års modeller, skriver Financial Times. Historiskt sett har denna typ av rea inte gett fler köpare. Den har snarare orsakat ett lägre inköpspris för bilhandlare och urholkat värdet på varumärket. I mitten av 2005 lyckades GM tillfälligt få upp bilförsäljningen eftersom det fick anställda att tidigarelägga sina bilinköp.

Uppgången följdes dockav en dipp med lägre efterfrågan på bilarna. GM försvarade igår sin kampanj och underströk att den svaga efterfrågan just nu har kommit oväntat. Antalet sålda bilar väntas bli flera miljoner färre i år än i fjol. GM:s försäljning dök med 27 procent det första halvåret och förlusten under det andra kvartalet blev 15,5 miljarder dollar.

Annons
Annons
Annons