Annons

Gemensam tunnel föreslås

Tunnelbanans förlängning till Nacka bör byggas samtidigt med motorvägen Österleden. Idén kommer från Sweco, som skissat på en kombinerad väg- och tunnelbanetunnel under Saltsjön. ”Spännande”, konstaterar Madeleine Raukas, tillförordnad vd på SL.

Under strecket
Publicerad

Utbyggnad av tunnelbanans blå linje till Nacka och byggandet av en östlig förbindelse för biltrafiken i Stockholm har diskuterats länge, och finns med i den regionala utvecklingsplanen efter 2021. Men nu har den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting flaggat för att trafikplanerna bör tidigareläggas för att klara den rekordartade befolkningstillväxten.

För att skynda på processen behövs helhetslösningar för att snabbt få ny infrastruktur på plats, resonerar konsultföretaget Sweco som på eget bevåg tagit fram en rapport om hur motorvägen öster om Gamla stan och tunnelbanans utbyggnad till Nacka skulle kunna byggas samtidigt. I Swecos skisser förenas de båda jätteprojekten genom byggandet av en gemensam sänktunnel under Saltsjön med plats på bredden för både tunnelbana och biltrafik.

Annons
Annons
Annons