Annons
X
Annons
X

Geely får tummen upp av regeringen

Den svenska regeringen delar inte fackens oro för Geely som köpare av Volvo PV. ”Vad vi sett så här långt har vi ingen anledning att vara negativa”, säger statssekreterare Jöran Hägglund. Samtidigt är det oklart hur Ford reagerat på de övriga buden som kommit in.

Jöran Hägglund, regeringens ansvarige i fordonsfrågor, tror att en påskriven avsiktsförklaring dröjer.

Jöran Hägglund, regeringens ansvarige i fordonsfrågor, tror att en påskriven avsiktsförklaring dröjer. Foto: TOMAS ONEBORG

Enligt flera medieuppgifter kan en avsiktsförklaring mellan Geely och Ford vara underskriven redan före årsskiftet. Regeringens ansvarige i fordonsfrågor Jöran Hägglund har täta kontakter med Ford och tror att det dröjer.

–Så fort tror jag inte att det går. Det är en väldigt komplicerad affär, säger han.

Som SvD Näringsliv skrev igår finns en oro hos Ingenjörsfacket på Volvo PV som krävt mer tid för att granska Geely och vilka konsekvenser ett köp skulle få.

Annons
X

–Vad jag förstått så vill Ford lyssna på vad de fackliga har för synpunkter så det utgår jag från att de gör, säger Jöran Hägglund.

Från facken reser man flera frågetecken kring Geely. Men regeringen har inga synpunkter.

–Vi har inga principiella utgångspunkter. Varifrån köparna kommer är mindre viktigt, det viktiga är att de inte är skurkar, för att uttrycka sig krasst, säger Jöran Hägglund som ser fördelar med Geely.

–Det är en industriell köpare. Den kinesiska fordonsmarknaden är den som växer snabbast i världen och där finns en möjlighet för Volvo. Det finns förstås alltid risker. Men översiktligt ger de ett bra intryck tycker jag, säger Jöran Hägglund.

Ägarstrukturen med bolag i skatteparadis på Caymanöarna och Jungfruöarna kommenterar Jöran Hägglund så här:

–Så länge det inte är några kriminella aktiviteter bakom så har vi ingen principiell synpunkt.

Regeringen har träffat representanter från Geely och fått en dragning om planerna för Volvo. Någon djupare granskning av Geely skulle bli aktuell först om bolaget vill ha svenska statens garanti för ett lån hos Europeiska Investeringsbanken, EIB.

–Där är vi långtifrån än. Vi har träffat dem och de har förhört sig om vad vi kan ställa upp med men det har varit väldigt grundläggande diskussion, säger Jöran Hägglund.

Konkurrerande bud har kommit in till Ford från Konsortium Jakob och Crown. Men det är oklart hur Ford har ställt sig. Från Jakob är det tystnad.

–Om vi har fått respons eller inte kan jag inte svara på. Det är Ford som ska berätta det och när det gäller de andra budgivarna har de inte sagt något, säger Ola Johansson, en av rådgivarna till Konsortium Jakob och tidigare kommunikationsdirektör på Volvo PV.

Har ni fått besked om när ni kan få ett besked?

–Det kan jag inte kommentera. Bollen ligger hos Ford nu och vi som är inblandade är knutna till väldigt hård sekretess.

Dörren är inte stängd?

–Nej, Ford säger att den inte är det.

Konsortium Jakobs vd Peder Fast har tidigare uttryckt att det finns en möjlighet att svenska Jakob och amerikanska Crown gemensamt går ihop för ett köp, men det förutsätter att någon av dem drar sig ur budgivningen.

Ola Johansson menar att detta inte alls finns med i dagens planer.

–Visst kan allt hända men just nu kör vi själva.

Annons
Annons
X

Jöran Hägglund, regeringens ansvarige i fordonsfrågor, tror att en påskriven avsiktsförklaring dröjer.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X