X
Annons
X

Geely – ett undantag i statliga Kina

Geely är ett av de få privatägda företagen i Kinas hyperexpansiva, statsdominerade och starkt splittrade bilindustri. Nu, när Kina just blivit världens största bilmarknad – med en enorm tillväxtpotential, vill regimen göra nya försök att samla landets biltillverkare i ett fåtal större grupper. Samtidigt satsar man stort på alternativa drivmedel och att ta in utländsk teknik.

När Geelys kinesiska holdingbolag nu slutförhandlar med Ford är det ett snabbväxande privatägt entreprenörsföretag med lågprisprofil som vill köpa det svenska prestigemärket Volvo och dess teknologiska kunnande. Frågan om Geely på sikt kommer att flytta jobb till Kina hänger nu obesvarad över Göteborg, och igår fanns det analytiker som förutspådde att en del ingenjörsarbete med tiden kommer att läggas över på kineser med vida lägre löner än vad som gäller i Sverige.

Reaktionen på Hongkongbörsen igår blev att gruppens börsnoterade bolag Geely Automobile fick se sin aktiekurs stiga med 3 procent till en ny rekordkurs, efter att ha totalt sett ha stigit fyra gånger om sedan året började.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X