X
Annons
X

”Ge svenskarna friheten att ta tåget ut i Europa"

Lämna Sverige på kvällen och vakna utvilad i exempelvis Hamburg, Berlin, Frankfurt eller Bryssel på morgonen. Det är dags att koppla upp Sverige mot den internationella tågtrafiken, skriver Anders Nilsson.

För dem som verkligen vill resa från Sverige till platser i Europa norr om Alperna borde tåget vara ett realistiskt alternativ redan i dag – men det är det inte, skriver debattören. På bilden höghastighetståg på sträckan mellan München och Berlin i Tyskland.
För dem som verkligen vill resa från Sverige till platser i Europa norr om Alperna borde tåget vara ett realistiskt alternativ redan i dag – men det är det inte, skriver debattören. På bilden höghastighetståg på sträckan mellan München och Berlin i Tyskland. Foto: Martin Schutt/AP

Det går att säga mycket om de senaste årtiondenas förändrade resvanor, om våra behov av upplevelser, om flygets enorma påverkan på klimatet och den på alla sätt gynnade ställning som flygtrafiken har jämfört med andra transportslag vad gäller skatter och andra stöd. Likaså om de försummelser som våra folkvalda – med nyliberalt inspirerade politiker som förre finansministern Anders Borg i spetsen – har åsamkat vårt järnvägsnät i allmänhet och den ännu inte påbörjade utbyggnaden av nya banor mellan storstäderna i synnerhet. Men det får bli en annan gång.

För dem som verkligen vill resa från Sverige till platser i Europa norr om Alperna borde tåget vara ett realistiskt alternativ redan i dag – men det är det inte, skriver debattören. På bilden höghastighetståg på sträckan mellan München och Berlin i Tyskland.

Foto: Martin Schutt/AP Bild 1 av 2

Anders Nilsson.

Foto: Privat Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X