X
Annons
X
Recension

Lars Kleen, ”Båt - del 1” Ge dig utanför tullarna – för brutalt vacker konst

Konstnären Lars Kleen fick fria händer att skapa i en före detta panncentral i Vårberg. Där finner nu Joanna Persman att återanvända träplankor, armeringsjärn, rep och tegel förvandlats till verk av rå skönhet och med poetisk laddning.

Lars Kleen, ”Båt”, installationsvy på Kummelholmen. Foto: Eric Chung-Dinh

För att se – nej, för att uppleva – en av de just nu brutalt vackraste utställningarna gäller det att bege sig utanför tullarna. I Skärholmen, närmare bestämt på Vårholmsbackarna 500 meter från Vårbergs tunnelbanestation, ligger Kummelholmen. En gång var det en oljeeldad hetvattencentral. 1997 togs den ur drift. Konstnären Torbjörn Johansson och konstsamlaren Jan Watteus såg omedelbart en stor potential i den gråa betonglådan som andades rå skönhet. När Fortum sålde 2013 slog de till. Efter ha låtit forsla bort 90 ton skrot öppnade de konsthallen 2015. Den uttjänta industriella miljön blev ett rum för konst. Kallt. Fuktigt. Mörkt på fasaden och mörkt inuti. Och absolut häftig i sin radikala enkelhet.

Liknande exempel finns utspridda i Sverige, till exempel Röda Sten vid Älvsborgsbron i Göteborg och Färgfabriken i Liljeholmen. Skillnaden är att de har hunnit bli avsevärt mer tillsnyggade och anpassade till verksamheten. Kummelholmen är än så länge äkta vara på gott och ont. Inte alla typer av konst kan visas här. Känsliga material överlever inte.

Lars Kleen, ”Båt”, installationsvy på Kummelholmen.

Foto: Eric Chung-Dinh Bild 1 av 4

Installationsvy i Lars Kleens utställning ”Båt” på Kummelholmen.

Foto: Jan Watteus Bild 2 av 4

Installationsvy i Lars Kleens utställning ”Båt” på Kummelholmen.

Foto: Jan Watteus Bild 3 av 4

Installationsvy i Lars Kleens utställning ”Båt” på Kummelholmen.

Foto: Eric Chung-Dinh Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X