”Ge besked om skatten för busstrafiken”

Regering och riksdag måste lämna besked om de framtida skattevillkoren för förnyelsebara drivmedel efter 2018. I dagens osäkra läge vågar få företag investera i teknik och utrustning. Samtidigt är Sverige ett av de ledande länderna, den svenska bussflottan till exempel kör i dag till 75 procent på förnyelsebara drivmedel, skriver Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag.

Under strecket
Publicerad
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Anna Grönlund

Anna Grönlund

Foto: Lena Engstrand
Annons

Regeringen har som mål att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. För att nå detta mål krävs en omställning av transportsektorn. Den svenska bussbranschen har visat att det är möjligt att bryta fossilberoendet och minska utsläppen av koldioxid. Redan idag körs mer än 75 procent av den offentligt upphandlade busstrafiken på förnyelsebara drivmedel. Den offentligt upphandlade busstrafiken utgör i sig drygt 90 procent av den totala svenska busstrafiken. I dag kör svenska bussar på flera olika förnyelsebara drivmedel – syntetisk diesel, HVO, biogas och RME. Dessutom ser vi hur alltfler elbussar och elhybridbussar sätts i trafik runt om i landet. Hela län får fossilfria bussflottor. Det är något vi är stolta över och vi vill gärna fortsätta att vara bäst i klassen.

Annons
Annons
Annons