Gazprom köper Izvestija

Dagarna efter domen mot Yukos tidigare ledning stärker president Putin sin makt över medierna. Statskontrollerade gasjätten Gazprom ska köpa Rysslands ledande kvalitetstidning Izvestija. Dagarna efter domen mot Yukos tidigare ledning stärker president Putin sin makt över medierna. Statskontrollerade gasjätten Gazprom ska köpa Rysslands ledande kvalitetstidning Izvestija.

Under strecket
Publicerad
Annons

Efter 14 år som oberoende blir Izvestija i praktiken åter regeringsorgan. Denna ställning hade tidningen under hela Sovjet- epoken från 1917 till 1991.
Statskontrollerade gasjätten Gazprom kommer att köpa majoriteten i Izvestija från metallkungen Vladimir Potanins holdingbolag Interros. Ryska staten håller på att skaffa sig majoriteten i Gazprom och Kreml har hur som helst redan total makt över bolaget.
Ordförande är Dmitrj Medvedev, Putins stabschef. Vd Alexej Miller var Putins medarbetare i S:t Petersburg och är handplockad för uppdraget av presidenten.

Det är inte första gången som Putin använder Gazprom för att ta över viktiga medier. Så skedde 2001 med den frispråkiga nationella tv-kanalen MTV som ägdes av oligarken Vladimir Gusinskij, vilken nu lever i exil. Gazprom-media har även radiostationer och tidskrifter.
Bedömare i Moskva menar att president Putin fattat beslutet och att Potanin bara har att leverera. Eftersom Izvestija gick med förlust förra året och kan ställa till med politiska
problem för ägaren, anses affären vara välkommen för Potanin. Förra året tvingades chefredaktören avgå efter en specialbilaga om gisslandramat i Beslan som väckte Kremls misshag.
Vladimir Potanin äger dessutom den mer lönsamma tabloiden Komsomolskaja Pravda, en gång jättetidning för kommunistpartiets ungdomsförbund. Potanins viktigaste tillgång är annars Norilsk Nickel och han anses vara den rikaste ryssen utanför oljesektorn.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons