Annons

Matts LeiderstamGayporrfilm bearbetad med konsthistorikerns blick

Matts Leiderstam, ”Rekonstruktion/reconstruction”, 1988-2016, installationsvy.
Matts Leiderstam, ”Rekonstruktion/reconstruction”, 1988-2016, installationsvy. Foto: Andréhn-Schipjenko
Publicerad

Ett av de första verk av Matts Leiderstam jag stötte på var en figurin föreställande en man som stod med ena handen i sidan och lät den andra avslappnat hänga från sin halvt böjda arm. Bredvid stod en tekanna, vars pip och handtag tydligt påminde om figurinens gestik. ”No difference at all” hette verket och anspelade på det pejorativa skämtet om skillnaden mellan en homosexuell man och en tekanna.

Det slår mig hur den lilla figurinen samlar flera centrala tematiker i Leiderstams konstnärskap. Där finns ett fokus på skillnaden, ett ämne som återkommer genom konstnärens många avmålningar, kopieringar och approprieringar av kända och okända konstverk. Där finns också seendet, hur vi ser på varandra, vems blick det är som räknas, vem det är som ser och vem det är som blir sedd. Där finns det politiska, det maskerat aktivistiska anslaget, som berör gaykulturen och dess position i samhället. Där finns också fröet till Leiderstams numera karaktäristiska sätt att även inkludera allt från vitriner till stafflier i sina installationer.

Matts Leiderstam, ”Rekonstruktion/reconstruction”, 1988–2016, installationsvy.

Foto: Andréhn-Schipjenko Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons