Recension

Härifrån till verklighetenGåtfullheten attraherar och irriterar

Stillbild från ”Annelise Frankfurt”, 2013.
Stillbild från ”Annelise Frankfurt”, 2013.
Under strecket
Publicerad
”Satellite”, 2010

”Satellite”, 2010

Foto: MARTINA HOOGLAND IVANOW
MARTINA HOOGLAND IVANOW
Foto: MARTINA HOOGLAND IVANOW
Annons

Fem rum har det blivit av den stora salen ”Galleri3” tre trappor upp i Kulturhuset där fotografen och numera även filmaren Martina Hoogland Ivanow får sin första riktigt stora utställning som med ett 80-tal fotografier blickar tillbaka över 15 års skapande. Tre rum är upplysta, två är mer eller mindre försänkta i mörker. I det innersta är väggarna kala, endast fondens scenografi – en mörkbetsad brädvägg, en ramp som leder upp till en utsågad fönsteröppning möter betraktaren.

Går man dit och tittar in ser man en film i fjärran – är jag frestad att skriva, fast det bara är fråga om några få meters avstånd till de flimrande rörliga bilderna. Man hör ambientmusik och en spröd, nästan viskande stämma. Den tillhör Annelise Frankfurt (1926–2007), dansare, koreograf, dockmakerska. En idag nästan bortglömd – men uppmärksammad med en utställning i Dansmuseet 2008 – elev till koreografen Birgit Åkesson med österrikisk-judiska rötter och föremål för Martina Hoogland Ivanows regidebut. Den associativt förtätade sjuminutersloopen med dokumentära inslag förmedlar ett porträtt av en känslig och spröd person som pläderar för en romantisk syn på konsten. Ett valfrändskap?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons