Annons

”Teckentecknaren”Gåtfulla tecken får blicken att törsta efter mer

Thea Ekström, blandteknik, utan årtal.
Thea Ekström, blandteknik, utan årtal. Foto: Johan Österholm

Thea Ekström var cirkusartist innan hon började måla sina inre världar. Joanna Persman gläds åt att återse hennes verk med blekta färger som påminner om öknens. Likaså åt att ta del av Majlis Agbecks skapelser, eteriska som broderade drömmar.

Under strecket
Publicerad

Verk av Thale Vangen, installationsvy på Mint.

Foto: Johan Österholm

Thea Ekström, blandteknik, utan årtal.

Foto: Johan Österholm

Thea Ekström, blandteknik, 1970.

Foto: Johan Österholm

Majlis Agbeck, ”Sill i fara”, 2019. Broderi på polyesterorganza, akrylglas.

Foto: Cecilia Hillström Gallery

I ABF-husets källare, i det gamla Sveagalleriet, ligger konsthallen Mint. Sedan förra året drivs den av den begåvade curatorduon Asrin Haidari och Emily Fahlén. I den pågående utställningen ”Teckentecknaren” presenteras Thea Ekström (1920–1988) parallellt med experimentfilmaren Eivor Burbeck (1926–1965) och samtidskonstnärerna Milena Bonilla och Thale Vangen.

Även om det finns vissa gemensamma trådar i dessa vitt skilda och spännande konstnärskap saknas det balans i helheten. Det är nämligen lite oklart om det handlar om en grupputställning på ett tema, eller om en separatutställning med extra allt. Thea Ekströms målningar och teckningar fyller det största rummet, och avsiktligt eller oavsiktligt utgör de själva kärnan. De andra konstnärerna, var och en sevärda för sin egen skull, får den otacksamma rollen att stämma in som en tillfällig kör i bakgrunden. Den sortens hopplock fungerar bättre på biennaler och i större sammanhang. Det känns mer konstruerat än motiverat i det begränsade utrymmet.

Annons
Annons
Annons