Gåtfulla e-raketen utmanar H&M

Samtidigt som Shein vuxit till en enorm framgångssaga är hemlighetsmakeriet runt bolaget stort.
Samtidigt som Shein vuxit till en enorm framgångssaga är hemlighetsmakeriet runt bolaget stort. Foto: Banfa Jawla

5 200 nya produkter – på en enda dag. Den kinesiska shoppingappen Shein har tagit H&M:s framgångsmodell och turboladdat den. Det hemlighetsfulla företaget utmanar nu världens största klädjättar.

Under strecket
Publicerad
Enligt branschmedier tar Shein ett plagg från idé till försäljning i appen på mindre än tre dagar.

Enligt branschmedier tar Shein ett plagg från idé till försäljning i appen på mindre än tre dagar.

Foto: Banfa Jawla
Shein vänder upp och ner på shoppingmönstren runt om i världen.

Shein vänder upp och ner på shoppingmönstren runt om i världen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Grundat redan år 2008 men med en explosionsartad tillväxt. Shein – ett butikslöst modeföretag i Kina – har på kort tid blivit en av de mest populära shoppingapparna i världen. Och Sverige är inget undantag.

När analysföretaget AppAnnie listar de mest nedladdade handelsapparna i juni landar Shein tvåa, enbart slaget av Klarna. I USA har bolaget turats om med Amazon att inneha förstaplatsen och i länder som Brasilien, Ryssland, Frankrike och Tyskland kvalar man in bland topp tre.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons