Gastkramande ax i nya lyxiga Tesla Model Y

Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång.
Än så länge byggs Model Y i Kina, men snart ska produktionen på den första europeiska fabriken i Berlin komma igång. Foto: Pontus Lundahl/TT

Accelerationen är gastkramande, styrningen snabb som i en sportbil och innerutrymmena enorma. Familjesuven Model Y säljer som smör. Men det finns möjlighet till förbättring.

Uppdaterad
Publicerad
Infotainmentsystemet är överlägset. Här finns alltifrån roliga spelen, en lustig pruttkudde-funktion och karaoke.

Infotainmentsystemet är överlägset. Här finns alltifrån roliga spelen, en lustig pruttkudde-funktion och karaoke.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Tesla bjuder på marknadens mest progressiva förarmiljö. Man har förpassat alla funktioner utom ratt och växelspak till pekskärmen.

Tesla bjuder på marknadens mest progressiva förarmiljö. Man har förpassat alla funktioner utom ratt och växelspak till pekskärmen.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Bagageutrymmena är mycket bra i Teslas nya familjesuv.

Bagageutrymmena är mycket bra i Teslas nya familjesuv.

Foto: Pontus Lundahl/TT
I baksätet är det mycket gott om plats. Model Y är längre, bredare och högre än konkurrenterna.

I baksätet är det mycket gott om plats. Model Y är längre, bredare och högre än konkurrenterna.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Model Y har bra dragvikt, 1 600 kilo – precis som Hyundai och Kia.

Model Y har bra dragvikt, 1 600 kilo – precis som Hyundai och Kia.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Model Y har lågt luftmotstånd och effektiv förbrukning. Snabbladdningen är inte snabbare än i Hyundais och Kias nya bilar men smidigast tack vare ett väl utbyggt laddnätverk.

Model Y har lågt luftmotstånd och effektiv förbrukning. Snabbladdningen är inte snabbare än i Hyundais och Kias nya bilar men smidigast tack vare ett väl utbyggt laddnätverk.

Foto: Pontus Lundahl/TT
TT
Foto: TT
Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Annons

Både Joe mode och Dog mode har kommit till efter att Teslaägare har twittrat till bilmärkets grundare Elon Musk och önskat sig de specifika funktionerna. Snart har de nått ut till bilarna via en så kallad ”over the air”-uppdatering.

Tesla skiljer sig från de traditionella biltillverkarna, vars beslut måste förankras på helt ett annat sätt. På Tesla är det en man som bestämmer och han är aldrig längre än ett Twittermeddelande bort.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons