Gasa eller bromsa dilemma för biljätte

Under strecket
Publicerad
Annons

apropå | Wall Street
WILMINGTON 25 000 jobb ska bort fram till år 2008. Antalet timanställda i USA ska reduceras med nästan en fjärdedel.
Det bistra beskedet från vd Rick Wagoner vid bolagsstämman här i Wilmington, Delaware i tisdags, gjorde General Motors till en av veckans mer osannolika vinnare på New Yorkbörsen. GM-kursen steg med mer än 4 procent till drygt 32 dollar direkt efter Wagoners tal. Det kan jämföras med en bottennotering på 25:60 i april men också med de nästan 55 dollar som GM kostade som mest i fjol.
Varför detta jubel på aktiemarknaden, kan man dock i likhet med många amerikanska bilanalytiker fråga sig.
Wagoners tal var en signal om att GM-ledningen nu på allvar börjat tackla krisen, menar börsoptimisterna. Men i sak innehöll det knappast några omtumlande nyheter. GM fortsätter att skära ner, och det har koncernen ägnat sig åt ända sedan den rapporterade sitt första förlustår 1980. Då hade den fler anställda i Flint, Michigan än vad det har i hela USA i dag. 489 000 GM-jobb har
försvunnit de senaste 25 åren, varav 30 000 sedan millennieskiftet.
Wagoners besked innebär alltså bara ”mer av samma sak”. Det speglar ett av koncernens stora dilemman - vid sidan av de skyhöga sjukvårdskostnaderna och trista personbilsmodeller på USA-marknaden: Den har sedan lång tid tillbaka hamnat i baktakt när det gäller produktionskapaciteten.
Dagens GM-fabriker kan tillverka omkring 5,8 miljoner bilar om året. Men med en marknadsandel som på 25 år krympt från 50 till 25 procent säljer den bara drygt 5 miljoner bilar. Det har lett till att GM gång efter annan tvingats vräka ut bilar på marknaden med rabatter och förmånliga lån som sopat bort vinstmarginalen och i år starkt bidragit till att företaget redovisat en förlust för första kvartalet på 1,1 miljarder dollar.
Enligt GM:s planer ska kapaciteten i slutet av det här året ha bantats ner till fem miljoner bilar. Frågan är dock: Räcker det - eller är det rent av för hårdhänt? Många bedömare spår att GM fortsätter att tappa marknadsandelar. ”Det är
ett typiskt 20-procentsföretag”, menar en bilanalytiker. Å andra sidan har GM-ledningen lovat att lansera en rad nya USA-modeller med tuffare design och häftigare prestanda under de närmaste tre åren. Blir den satsningen framgångsrik kan företaget få leveransproblem om det skär för hårt i produktionen. GM måste hålla foten på både gasen och bromsen framöver. Och det är vanskligt i det sliriga väglaget på den amerikanska bilmarknaden.

Lars-Georg Bergkvist, lars-georg.bergkvist@svd.se

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons